Rectorul Emil Ceban: „În condiții de criză și instabilitate este esențial să sporim gradul de vizibilitate al Universității”
- vizualizări: 173
În condiții de criză și instabilitate, cauzate de situația geopolitică și cea economică, este esențial să menținem și chiar să sporim gradul de vizibilitate al universității noastre, deoarece există, în continuare, oportunități de a crește reputația instituțională la nivel internațional. Totodată, ținând cont de faptul că Republica Moldova a obținut statutul de țară candidat la Uniunea Europeană, s-au extins posibilitățile de atragere a noi fonduri externe pentru implementarea unor proiecte noi. Or, acest deziderat este unul prioritar, ce va conduce la sporirea calității serviciilor educaționale și a nivelului de pregătire a specialiștilor, la dezvoltarea infrastructurii universitare, dar și la creșterea vizibilității Universității pe plan extern. Declarația aparține rectorului Universității de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, profesorul Emil Ceban, și a fost lansată în cadrul ședinței ordinare extinse a Senatului din data de 28 martie 2024.
Rectorul a prezentat audienței Raportul cu privire la executarea bugetului consolidat al USMF „Nicolae Testemițanu” în anul 2023 și Raportul privind aprobarea bugetului consolidat al Universității pentru anul 2024.
Astfel, rectorul Emil Ceban s-a referit la domeniul strategic Managementul resurselor financiare, menționând indicatorii financiari executați în anul bugetar 2023, aprobat inițial în mărime totală de 710,4 mln lei, dintre care: 281,8 mln lei – din resurse generale alocate din bugetul de stat, pentru servicii educaționale și activități de cercetare-inovare, 359,1 mln lei – din resurse proprii colectate din servicii educaționale contra plată și taxe de cazare și 69,5 mln lei – din alte resurse proprii provenite din activitatea de producere, venituri din darea în locațiune, dobânzi de la depozite bancare, granturi, donații și sponsorizări.
Odată cu aplicarea rectificărilor la Legea bugetului de stat pentru anul 2023, dar și reieșind din modificarea numărului de beneficiari de studii, bugetul consolidat al Universității pentru anul 2023 a fost precizat la partea de Venituri cu 1,6 mln lei, constituind 712,0 mln lei.
În structura alocațiilor din contul bugetului de stat destinate domeniului „Învățământ” tradițional, cea mai semnificativă cotă revine studiilor de licență și celor integrate – 66,9%, urmată de studiile de rezidențiat – 26,5% și 3,4% pentru întreținerea căminelor ș.a.
Rectorul a menționat că mărimea bugetului consolidat al Universității este în legătură directă cu numărul de persoane instruite. Astfel, pe parcursul anului trecut, la toate formele de instruire și-au făcut studiile 14 168 de persoane, ce constituie o majorare a numărului de beneficiari cu 673 de persoane comparativ cu anul precedent (13 495 de persoane în anul 2022).
Numărul total de studenți la studii superioare de licență și studii superioare integrate a crescut cu 10% în anul 2023, sau cu 594 de persoane față de anul precedent, numărul rezidenților a crescut cu 125 de persoane sau cu cca 10,2% din contul rezidenților autohtoni pe locuri bugetare (+116 persoane). La studiile de doctorat și postdoctorat din numărul total de 353 de persoane, pentru al doilea an consecutiv, 350 persoane își fac studiile de doctorat și 3 de postdoctorat. Pe parcursul ultimilor 4 ani, a fost în continuă creștere numărul persoanelor instruite la studii prin secundariat clinic, perioadă în care ponderea cea mai mare fiind a cetățenilor americani: din numărul total de 133 de persoane, 28 își făceau studiile din contul locurilor bugetare și 105 – în bază de contract cu taxe.
Numărul studenților autohtoni este în continuă creștere, datorită deciziei rectoratului de a accepta înmatricularea unui număr mai mare de studenți autohtoni în bază de contract cu taxe. Această decizie a fost impusă de situația pandemică, ce a redus numărul studenților internaționali și a sporit riscul de a avea un număr mai mic de studenți în anii următori, dar și de situația geopolitică la hotarele țării. Astfel, în anul de referință numărul studenților autohtoni a atins cifra de 1955, fiind cel mai mare indicator din ultimii 5 ani, în creștere cu cca 14% față de anul precedent.
Bugetul consolidat al Universității la partea de „Cheltuieli” a fost aprobat la nivel de 799,8 mln lei, dintre care 288,5 mln lei – din bugetul de stat; 439,3 mln lei – din resurse colectate din taxe și 72,0 mln lei – din alte resurse proprii. Operând modificările de rigoare la bugetul aprobat inițial, compartimentul cheltuieli în final bugetului rectificat a constituit 791,6 mln lei.
Pe parcursul anului de gestiune, bugetul consolidat a fost executat în proporție de 89,3% sau în mărime de 707,2 mln lei, respectiv: 294 mln lei din contul alocațiilor bugetare, ceea ce constituie 41,6% din bugetul consolidat și 413,2 mln lei din contul resurselor proprii, respectiv 58,4%.
Realizarea bugetului din contul alocațiilor bugetare este o prioritate majoră și poartă un caracter permanent. În anul de referință, alocațiile bugetare au fost utilizate în proporție de 99%, cu o diferență nesemnificativă de 2,9 mln lei, bani ce vor fi utilizați în anul curent pentru achitarea serviciilor comunale și burselor, dar și pentru cheltuieli destinate domeniului „Cercetare și inovare”.
Concomitent, la partea de mijloace proprii, bugetul a fost valorificat la nivel de 83,5% sau cu 81,5 mln lei mai puțin. Rectorul a menționat că mijloacele date urmau să asigure realizarea lucrărilor de reparații capilale, reconstrucții și investiții, care urmeză să fie inițiate sau continuate în anul de gestiune în curs.
În pofida faptului că bugetul consolidat la componenta „Cheltuieli” s-a realizat sub nivelul planificat, procesul didactic, de cercetare și de asigurare cu locuri de trai în căminele studențești a fost asigurat corespunzător.
Cea mai impunătoare parte a cheltuielilor a fost direcționată pentru: remunerarea personalului – 60,8%, acordarea ajutorului material – 4,6%; achitarea burselor – 6,4%; cheltuieli pentru mijloace materiale – 16,1 % și pentru dezvoltare – 12,2%. Deja al treilea an consecutiv, raportul cheltuielilor salariale din contul alocațiilor bugetare și din contul resurselor proprii a ajuns la un nivel aproape de 50/50. Alocațiile menționate au asigurat achitarea salariilor lunare de bază ale angajaților, a sporurilor și suplimentelor, stabilite conform politicii salariale din anul 2023, precum și a unui fond lunar de ajutor material la concediu.
Universitatea este printre instituțiile publice, care, în această perioadă complicată, a identificat posibilitatea de a păstra și achita numărul maxim de fonduri pentru prime și ajutor material, dar și a sporurilor cu caracter specific, prevăzute de actele normative. În anul 2023 s-a reușit acordarea a trei fonduri de premii unice, în mărimea unui salariu de bază și, respectiv, jumătate de fond pentru premiul anual.
Pentru suportarea tuturor serviciilor, procurarea bunurilor și altor cheltuieli curente, în anul de referință s-au utilizat cca 113,7 mln lei sau 16,1 % din bugetul consolidat. Anual, Universitatea asigură din resurse proprii o cotă esențială pentru acoperirea cheltuielilor pentru serviciile comunale: energie electrică și termică, apă, internet etc., ce variază de la un an la altul între 62,9-68,1%.
La capitolul „Cheltuieli pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale”, au fost alocate 86,1 mln lei, ce au inclus: reparații capitale – 12,4 mln lei și investiții capitale în sumă de 58,4 mln lei, procurarea de mijloace fixe în sumă totală de 15,3 mln lei.
Pentru procurarea mijloacelor fixe destinate procesului de studii, activității științifice și asigurării condițiilor de trai în cămine s-au cheltuit peste 15,3 mln lei, dintre care cea mai mare parte a fost direcționată pentru dotarea subdiviziunilor didactice și a bazelor clinice.
La capitolul „Investiții capitale” a fost utilizată suma de 58,4 mln lei, ce a fost direcționată pentru: finisarea lucrărilor de reconstrucție a Căminului nr. 1 – cca 47,9 mln lei, inițierea lucrărilor de reconstrucție a Căminului nr. 2 – cca 7,2 mln lei și a Blocului morfologic – cca 2,5 mln lei, și alte lucrări de proiectare a obiectivelor propuse pentru reconstrucții – 0,8 mln lei.
La capitolul „Reparații capitale”, în anul de referință s-au cheltuit 12,4 mln lei pentru: reparația capitală a Căminului nr. 16, a încăperilor de la etajul 6 din Blocul didactic nr. 2 „Leonid Cobâleanschi”, amplasarea laboratoarelor de cercetare și a Catedrei de boli infecțioase, tropicale și parazitologie medicală din incinta Spitalului Clinic „Toma Ciorbă”. De asemenea, au fost efectuate lucrări de reparație capitală a Catedrei de reabilitare medicală, medicină fizică și terapie manuală din incinta Spitalului Clinic al Ministerului Sănătății, precum și a altor săli destinate procesului didactic și de cercetare.
În final, rectorul a adus mulțumiri senatorilor și tuturor subdiviziunilor pentru activitate, subliniind că toate obiectivele realizate și performanțele înregistrate sunt rodul muncii întregii comunități universitare. La rândul lor, senatorii universitari au apreciat cu calificativul „foarte bună” activitatea administrației Universității la domeniul strategic Managementul resurselor financiare și a subdiviziunilor responsabile pentru segmentul activitate economico-financiară.
Printre subiectele abordate de senatori au fost chestiunile cu privire la: validarea rezultatelor concursului și aprobarea ocupării unor funcții didactice și științifico-didactice de către următoarele persoane: Angela Ciuntu, conferențiar universitar, Departamentul Pediatrie; Adrian Rotari, conferențiar universitar, Departamentul Pediatrie; Natalia Zarbailov, conferențiar universitar, Catedra de medicină de familie; Alexandru Babin, conferențiar universitar, Catedra de medicină de familie; Virginia Șalaru, conferențiar universitar, Catedra de medicină de familie; Eugeniu Russu, conferențiar universitar, Disciplina de reumatologie și nefrologie; Nicolae Erhan, conferențiar universitar, Catedra de ortopedie și traumatologie; Angela Gîlea, conferențiar universitar, Catedra de medicină alternativă și complementară; Eduard Lungu, conferențiar universitar, Catedra de medicină legală; Victoria Rotaru, conferențiar universitar, Catedra de patologie; Victor Ciobanu, conferențiar universitar, Disciplina de obstetrică și ginecologie; Viorica Chetruş, conferențiar universitar, Catedra de odontologie, parodontologie şi patologie orală „Sofia Sîrbuˮ.
De asemenea, au fost aprobate și validate rezultatele concursului pentru ocuparea postului de director la Școala de Management în Sănătate Publică, la care a fost desemnat câștigător Oleg Lozan, dr. hab. șt. med., profesor universitar.
În final, a fost aprobat Raportul de autoevaluare în vederea autorizării provizorii a programului de studii superioare de master Nursing avansat și a Conceptului de organizare a conferinței științifice anuale în cadrul Zilelor Universității. Un subiect aparte a vizat pregătirea Congresului medical internațional al studenților și tinerilor medici MedEspera 2024, ediția a 10-a ș.a.
Preluarea informației de pe site-ul USMF „Nicolae Testemițanu” poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei și a linkului direct accesat pe www.usmf.md.
Comentarii