STOP manipulării copiilor și tinerilor de către industria tutunului - genericul Zilei Mondiale fără Tutun
- vizualizări: 215
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) lansează un apel pentru elevi, cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani, în vederea atenționării asupra tacticilor utilizate de industria tutunului pentru a-i face dependenți de produsele ce conțin nicotină. Apelul este adresat în contextul marcării anuale, în data de 31 mai, a Zilei Mondiale fără Tutun, și se focusează, în acest an, pe protecția copiilor și a tinerilor împotriva influenței nefaste a acestora din partea industriei tutunului și a altor industrii conexe.
Elevii sunt atenționați să fie conștienți de modul în care companiile din industria tutunului încearcă să-i manipuleze pentru a utiliza produse mortale, prin tactici ascunse și indirecte precum: organizarea unor concerte, atragerea lor să cumpere țigări electronice cu arome de gumă și de acadele, deplasarea comercianților de e-țigarete în școli și plasarea publicității de produse ce conțin nicotină în spectacolele populare de streaming pentru tineri.
În apelul OMS se subliniază că „și în condițiile unei pandemii globale, industria tutunului persistă prin impunerea produselor ce limitează capacitatea oamenilor de a lupta împotriva coronavirusului și de a se recupera după boală. Industria respectivă a oferit măști gratuite și livrare „la ușă” în timpul carantinei și a făcut lobby pentru ca produsele lor să fie calificate drept „esențiale”, se mai spune în apel.
„Fumatul sufocă plămânii și alte organe, și, astfel, le lipsesc de oxigenul de care au nevoie pentru a se dezvolta și a funcționa normal. Educarea tineretului este vitală, deoarece, potrivit datelor statistice, aproape 9 din 10 fumători au început să folosească țigările înainte de vârsta de 18 ani. Vrem să oferim tinerilor cunoștințele pentru a fi informați și pentru a nu se lăsa manipulați de industria tutunului”, a menționat Ruediger Krech, director pentru promovarea sănătății la OMS.
În context, OMS solicită instituțiilor de stat, cât și celor private, să contribuie la stoparea tacticilor de comercializare a tutunului și a produselor conexe, prin care sunt atrași copiii și tinerii. Printre aceste măsuri se numără: refuzul școlilor pentru orice forme de sponsorizare și interdicția pentru reprezentanții companiilor din industria tutunului de a vorbi cu elevii, persoanele celebre sunt îndemnate să respingă orice oferte de sponsorizare, iar companiile de televiziune și de streaming să înceteze să mai facă publicitate în favoarea consumului de tutun sau de e-țigarete. Și platformele de social media sunt vizate să interzică vânzarea tutunului și a produselor conexe și să nu admită comercializarea influencerului. În același timp, pentru a proteja copiii împotriva exploatării din partea industriei tutunului, guvernele sunt chemate să interzică toate formele de publicitate, de promovare și de sponsorizare a tutunului și să instituie legi stricte privind controlul tutunului, inclusiv, prin reglementarea produselor gen e-țigările, care au început deja să acapareze noua generație de tineri.
Industria tutunului investește, în fiecare an, peste 9 miliarde de dolari americani pentru a-și face publicitate produselor. Peste 40 de milioane de tineri din lume, cu vârsta cuprinsă între 13-15 ani, au început deja să consume tutun. Anual, din cauza fumatului, la nivel global mor 8 milioane de persoane.
Preluarea informației de pe site-ul USMF „Nicolae Testemițanu” poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei și a linkului direct accesat pe www.usmf.md.
Comentarii